måndag 24 mars 2008

Enter the Hunt - Debaser

Tidigare publicerad på Bandit Rock 30 oktober 2006.

Enter The Hunt på Debaser 24/10 2006

"Ett vackert raseriutbrott", så valde Bollnäs-Martin att beskriva Enter The Hunts musik i samband med en intervju med bandets sångare i somras. Det var första gången jag hörde något om, och musik av, bandet - och jag föll direkt. Tack som tusan till Bandit, som också gav oss möjlighet att se bandet live på Debaser!

Tight, tight, tight - från första takten till sista avskedsapplåden tar ETH publiken med sig in i sin musik, och sångaren Krister Linder släpper inte taget om oss en sekund. Musiken landar djupt inne, om inte i, så någonstans mycket nära själen. Texterna drivs framåt som på vågor av ömsom vrede och sorg, ömsom hopp och kärlek.

Första låten ut ikväll är "Go", min egen favorit från nya albumet "For life. ́Til death. To hell. With love". Sedan spelas öppningsspåret på skivan, Setting Sun, och därefter tappar jag kollen på vilka låtar som följer. (Jag har ju inte gått dit för att för att notera vad som spelas utan för att uppleva...)

Med vitmålad ögonbindel och slutna ögon speglar sångaren vår/samtidens/mänsklighetens(?), blindhet och effekten blir stark när han öppnar ögonen och med sin intensiva blick ser, ja inte bara tittar på, utan faktiskt ser oss i publiken, då lyfts vi alla en bit. Krister Linder fyller scenen, sinnena och stunden med sin starka intensitet och fullständiga närvaro. Allt han gör, är och ger på scenen känns närmast overkligt verkligt och närvarande.

Trots sångarens starka utstrålning är musikupplevelsen framför allt något som skapas av bandet som helhet. Mina bristande musikkunskaper hindrar mig att analysera musiken närmre, jag kan bara försöka förmedla upplevelsen genom att benämna den: tät, stark och intensiv.

Den förtrollande känslan bryts något när sångaren i ett av få mellansnack, presenterar fel låt och gitarristen lutar sig lite närmare och rättar honom. Så småningom får vi ändå höra den utlovade låten, singeln "One" som också avslutar ordinarie låtlista, men med lite strul hinner inte ens alla bandmedlemmar av scen innan de är inne igen för extranummer. Och just aningen av strul i det annars närmast perfekta framträdandet gör bandmedlemmarna lite mer mänskliga, vilket faktiskt ger en behövlig brytning av den i övrigt så starka upplevelsen.

I ett annat av mellansnacken dementerar bandet rykten om att detta skulle vara deras sista spelning. En av bandmedlemmarna, basisten, har slutat men Enter The Hunt går vidare. "Ni slipper oss inte så lätt", säger Krister Linder, och det tackar vi mycket för!

Spellistan känns generös och jag tror de bjöd på i stort sett alla låtarna från nya albumet.
Tack igen till Bandit som gav oss chansen att uppleva detta!

BiblioteKarin

Inga kommentarer: